STATUT
UCZNIOWSKIEGO KLUBU SPORTOWEGO
„UKS DEBIUT DZIESIĄTKA OLSZTYN”
przy Szkole Podstawowej Nr 10 im. Władysława Broniewskiego
w OLSZTYNIE
ROZDZIAŁ I
Nazwa, teren działania, siedziba i charakter prawny
§1
Uczniowski Klub Sportowy „UKS Debiut Dziesiątka Olsztyn”, zwany dalej „Klubem”, jest stowarzyszeniem zrzeszającym uczniów, rodziców, nauczycieli i sympatyków szachów.
§2
- Terenem działania Klubu jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
- Siedzibą Klubu jest Miasto Olsztyn.
§3
Klub jest stowarzyszeniem w rozumieniu art. 4 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r., poz. 715 ze zm.) i z tego tytułu podlega ewidencji oraz posiada osobowość prawną.
§4
- Klub działa zgodnie z ustawą o sporcie, ustawą Prawo o stowarzyszeniach oraz niniejszym statutem.
- Klub jest dobrowolną, samodzielną organizacją sportową działającą w oparciu o zrzeszonych w niej członków.
§5
Klub może być członkiem okręgowych, regionalnych i ogólnopolskich związków sportowych.
§6
Klub może używać pieczęci, godła, flagi, barw, odznak i znaczków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
ROZDZIAŁ II
Cel i środki działania
§7
Celem Klubu jest:
1) planowanie i organizowanie pozalekcyjnego życia sportowego uczniów w oparciu o możliwości obiektowe i sprzętowe szkoły oraz o pomoc organizacyjną i materialną rodziców i sympatyków Klubu,
2) angażowanie wszystkich uczniów do różnorodnych form aktywności ruchowej, gier i zabaw dostosowanych do wieku, stopnia sprawności i zainteresowań sportowych,
3) tworzenie warunków do uprawiania wszelkich form aktywności fizycznej i podnoszenia poziomu sportowego ze szczególnym uwzględnieniem szachów,
4) organizowanie zajęć sportowych dla uczniów szkoły w celu wszechstronnego rozwoju ich sprawności fizycznej i umysłowej,
5) upowszechnianie właściwych postaw w zakresie ochrony zdrowia, higieny życia codziennego oraz promocji zdrowia,
6) organizowanie działalności sportowej ze szczególnym uwzględnieniem funkcji zdrowotnych,
7) organizowanie uczniom wszystkich klas różnorodnych form współzawodnictwa sportowego powiązanych z imprezami szachowymi,
8) kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo w realizacji zadań sportowych Klubu,
9) podejmowanie innych przedsięwzięć będących celowymi dla realizacji działalności statutowej.
§8
Klub realizuje swoje cele w szczególności poprzez:
1) organizowanie aktywnego spędzania czasu wolnego i zajęć sportowych,
2) prowadzenie szkolenia sportowego o profilu szachowym dla dzieci i młodzieży,
3) organizowanie różnorodnych form współzawodnictwa sportowego,
4) uczestnictwo w imprezach sportowych, ze szczególnym uwzględnieniem rozgrywek szachowych,
5) upowszechnianie uprawiania dyscyplin sportowych,
6) organizowanie i uczestnictwo w różnego rodzaju sekcjach i zespołach o charakterze sportowym, rekreacyjnym i turystycznym,
7) organizowanie i uczestnictwo w zlotach, festynach, turniejach, konkursach oraz innych imprezach masowych w zakresie kultury fizycznej, a w szczególności w organizowanych rozgrywkach szachowych,
8) organizację i prowadzenie obozów sportowo-rekreacyjnych w celu podniesienia umiejętności gry w szachy,
9) prowadzenie kursów i szkoleń dla instruktorów i sędziów szachowych,
10) podejmowanie innych przedsięwzięć, które okażą się celowe dla realizacji działalności statutowej.
§9
- Działalność, o której mowa w § 8 może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako odpłatna. Decyzję w powyższej sprawie podejmuje każdorazowo Zarząd Klubu.
- Dochód z odpłatnej działalności Klubu służy wyłącznie realizacji celów statutowych określonych w § 7.
§10
Klub realizuje swoje zadania statutowe we współdziałaniu z dyrektorem Szkoły, władzami samorządowymi, sportowymi i innymi klubami sportowymi oraz stowarzyszeniami.
§11
- Klub opiera swoją działalność przede wszystkim na społecznej pracy swoich członków i działaczy oraz pomocy rodziców zawodników.
- Do prowadzenia swych spraw Klub może zatrudnić pracownika.
ROZDZIAŁ III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§12
Członkowie Klubu dzielą się na:
1) zwyczajnych,
2) wspierających,
3) honorowych.
§13
- Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być uczniowie, rodzice, nauczyciele i wszyscy sympatycy szachów, którzy złożą pisemną deklarację, wpłacą wpisowe i zostaną przyjęci przez Zarząd Klubu.
- Małoletni w wieku od 16 do 18 lat, którzy mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych, mogą należeć do Klubu i korzystać z czynnego i biernego prawa wyborczego, z tym że w składzie Zarządu Klubu większość muszą stanowić osoby o pełnej zdolności do czynności prawnych.
- Małoletni poniżej 16 lat, mogą, za zgodą przedstawicieli ustawowych, należeć do Klubu, bez prawa udziału w głosowaniu na walnych zebraniach członków oraz bez korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego do władz klubu. Jeżeli jednak Klub zrzesza wyłącznie małoletnich, mogą oni wybierać i być wybieranymi.
- Członkami Klubu w pierwszej kolejności mogą zostać dzieci oraz rodzice związani z SP 10 w Olsztynie,
- W szczególnych przypadkach, ze względu na dobro Klubu, mogą zostać członkami również uczniowie z innych szkół, o ile przynależność taką zatwierdzi Zarząd klubu.
§14
Członkowie zwyczajni mają prawo do:
1) uczestnictwa w Walnych Zebraniach Klubu z biernym i czynnym prawem wyborczym, z zastrzeżeniem § 13 pkt. 2-3.
2) zgłaszania propozycji i wniosków wobec władz Klubu.
3) uczestnictwa w zawodach i imprezach sportowych organizowanych przez Klub.
4) korzystania z wszelkich urządzeń Klubu na zasadach określanych przez Zarząd Klubu.
5) korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu.
§15
Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, które popierają cele Klubu, zostaną przyjęci przez Zarząd i zadeklarują pomoc materialno-finansową dla Klubu.
§16
Członkowie wspierający mają prawo do:
1) uczestniczenia bezpośrednio lub poprzez swoich delegatów w Walnych Zebraniach Klubu z głosem doradczym,
2) zgłaszania wniosków i propozycji wobec władz Klubu,
3) korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu.
§17
Do obowiązków członków zwyczajnych i wspierających należy:
1) branie czynnego udziału w działalności Klubu,
2) przestrzeganie postanowień statutu i uchwał władz Klubu,
3) godne reprezentowanie barw Klubu,
4) płacenie składek na zasadach ustalonych przez Walne Zebranie Klubu.
§18
- Godność Członka Honorowego może być nadana osobie fizycznej lub prawnej, która wniosła szczególne zasługi dla rozwoju Klubu.
- Godność Członka Honorowego nadaje Walne Zebranie.
- Członek Honorowy zwolniony jest z opłacania składki członkowskiej.
- Członek Honorowy ma wszelkie prawa Członków Zwyczajnych, oprócz czynnego i biernego prawa wyborczego.
§19
- Członkostwo w Klubie ustaje poprzez:
1) dobrowolne wystąpienie zgłoszone na piśmie do Zarządu,
2) śmierć członka,
3) skreślenie z listy członków uchwałą Zarządu w przypadku:
a) umyślnego naruszenia postanowień statutu,
b) niebrania udziału w działalności statutowej Klubu przez okres 1 roku,
c) działania na szkodę Klubu,
d) zalegania ze składkami za okres 1 roku.
4) rozwiązanie się Klubu,
- Od uchwały Zarządu o skreśleniu z listy członków przysługuje w terminie 30 dni odwołanie do Walnego Zebrania. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna.
- Osoba, która przestała być członkiem Klubu, zobowiązana jest zwrócić legitymację, oddać wypożyczony sprzęt oraz uregulować inne zobowiązania wobec Klubu.
ROZDZIAŁ IV
Władze Klubu
§20
- Władzami Klubu są:
1) Walne Zebranie Członków
2) Zarząd
3) Komisja Rewizyjna - Kadencja władz trwa 4 lata.
- Wybór władz następuje w głosowaniu tajnym lub jawnym, w zależności od decyzji Walnego Zebrania Członków.
- Uchwały wszystkich władz Klubu zapadają zwykłą większością głosów.
§21
- Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Klubu i może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Walne Zebranie Sprawozdawczo – Wyborcze zwoływane jest przez Zarząd raz na 4 lata.
- Walne Zebranie Sprawozdawcze zwoływane jest przez Zarząd raz na rok.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest przez Zarząd Klubu:
a) z własnej inicjatywy,
b) na wniosek Komisji Rewizyjnej,
c) na wniosek co najmniej 1/3 ogółu członków. - Nadzwyczajne Walne Zebranie odbywa się nie później niż w terminie 30 dni od złożenia wniosku lub podjęcia uchwały i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§22
- Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
1) uchwalanie programów sportowej, organizacyjnej i finansowej działalności Klubu,
2) rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań Komisji Rewizyjnej,
3) uchwalanie na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium dla Zarządu Klubu,
4) wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
5) ustalenie wysokości i trybu płacenia składek członkowskich,
6) uchwalanie zmian statutu,
7) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu w sprawie skreślenia z listy członków,
8) podejmowanie uchwał w kwestii rozwiązania Klubu oraz przeznaczenia majątku likwidowanego Klubu,
9) rozpatrywanie i rozstrzyganie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Członków, a nie zastrzeżonych do kompetencji innych organów, - Walne Zebranie Klubu jest prawomocne w pierwszym terminie przy obecności co najmniej 1/2 członków uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych, o ile termin ten był podany w zawiadomieniu.
- W Walnym Zebraniu Klubu mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez Zarząd.
§23
- Zarząd Klubu składa się z 3 do 7 członków wybieranych przez Walne Zebranie Klubu, którzy spośród siebie wybierają Prezesa, Wiceprezesa i Sekretarza.
- Zebrania Zarządu Klubu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku.
- Do ważności uchwał Zarządu Klubu konieczna jest obecność co najmniej 1/2 liczby członków Zarządu, w tym Prezesa lub Wiceprezesa. W przypadku równej ilości głosów rozstrzyga głos Prezesa Zarządu.
- W okresie między posiedzeniami Zarządu Prezes kieruje bieżącą działalnością Klubu. W razie jego nieobecności zastępuje go Wiceprezes. Prezes pełni również funkcję pracodawcy w stosunku do zatrudnionych pracowników Klubu.
- Zasady zwoływania posiedzeń oraz pracy Zarządu określa regulamin zatwierdzony przez tę władzę.
§24
Do zadań Zarządu Klubu należy kierowanie bieżącą działalnością Klubu w okresach pomiędzy Walnymi Zebraniami Klubu, a w szczególności:
1) reprezentowanie Klubu na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
2) wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Klubu,
3) uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych,
4) powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych,
5) przyjmowanie i skreślanie członków,
6) zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
7)składanie sprawozdań z działalności Klubu.
§25
- Członek Zarządu Klubu może być zawieszony w czynności lub odwołany ze składu Zarządu, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze statutem bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Klubu.
- Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu członka Zarządu podejmuje Zarząd większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Usunięty lub zawieszony członek Zarządu ma prawo odwołania się do Walnego Zebrania Członków w terminie 30 dni od podjęcia uchwały o usunięciu lub zawieszeniu.
§26
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Klubu.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków wybieranych przez Walne Zebranie Członków.
- Komisja wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Sekretarza.
- Do czynności Komisji Rewizyjnej należy:
1) przeprowadzanie okresowych kontroli działalności statutowej i finansowej Klubu,
2) wydawanie zaleceń pokontrolnych w przypadku stwierdzenia uchybień w działalności, określenie terminów oraz sposobów ich usunięcia,
3) składanie sprawozdań z całokształtu swej działalności na Walnym Zebraniu Członków oraz stawianie wniosku o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi,
4) składanie zastrzeżeń w stosunku do projektowanych uchwał, postanowień i przedsięwzięć Zarządu, jeżeli Komisja dojdzie do wniosku, że spowodują one lub mogą spowodować nieprawidłowości w działaniu Klubu,
5) występowanie z żądaniem zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków, względnie z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu w przypadkach stwierdzenia niezgodności z prawem lub Statutem, bądź istotnymi interesami Klubu działań Zarządu.
§27
- Członek Komisji Rewizyjnej może być zawieszony w czynnościach lub odwołany z jej składu, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze Statutem, bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Klubu.
- Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu członka Komisji Rewizyjnej podejmuje Komisja Rewizyjna większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Odwołany lub zawieszony członek Komisji Rewizyjnej ma prawo odwołać się do Walnego Zebrania Klubu w terminie 30 dni od podjęcia uchwały o odwołaniu lub zawieszeniu.
§28
W przypadku powstania wakatu w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej – władzom tym przysługuje prawo dokooptowania nowych członków spośród członków Klubu według liczby uzyskanych głosów na Walnym Zebraniu Wyborczym. Liczba osób dokooptowanych nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru.
ROZDZIAŁ V
Wyróżnienia i kary
§29
- Za aktywny udział w realizacji zadań Klubu przyznawane są wyróżnienia i nagrody.
- Zasady oraz tryb przyznawania wyróżnień i nagród określa regulamin uchwalany przez Zarząd Klubu
§30
- W razie naruszenia postanowień lub uchwał władz Klubu – Zarządowi przysługuje – zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez Walne Zebranie Klubu – prawo wymierzania następujących kar:
1) upomnienia,
2) nagany,
3) zawieszenia w prawach członka na okres do 12 miesięcy,
4) wykluczenia z Klubu. - Od uchwały Zarządu o ukaraniu, członkowi Klubu przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w terminie 30 dni.
- Uchwała Walnego Zebrania Członków o ukaraniu jest ostateczna.
ROZDZIAŁ VI
Majątek i fundusze Klubu
§31
- Na majątek Klubu składają się nieruchomości, ruchomości oraz fundusze.
- Majątek ten przeznaczony jest wyłącznie do realizacji celów statutowych.
- Środki finansowe i fundusze na realizację zadań statutowych Klub uzyskuje z:
1) składek członkowskich oraz opłat wpisowych,
2) darowizn, zapisów i spadków,
3) dotacji z organów rządowych i samorządu terytorialnego,
4) majątku Klubu,
5) dobrowolnych wpłat rodziców,
6) dochodów ze sprzedaży majątku,
7) innych wpływów.
§32
Dla ważności oświadczeń w zakresie praw, podejmowania zobowiązań majątkowych oraz udzielenia pełnomocnictw, wymagane są podpisy dwóch Członków Zarządu działających łącznie, w tym Prezesa lub Wiceprezesa.
ROZDZIAŁ VII
Zmiana statutu i rozwiązanie się Klubu
§33
Zmiany statutu Klubu wymagają uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
§34
- Rozwiązanie się Klubu może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Uchwała o rozwiązaniu się Klubu określa tryb i sposób likwidacji oraz cel, na jaki ma być przeznaczony majątek.